18 februari 2018

E-Mail Hub Lipsch aan Gemeente Voerendaal m.b.t. het H. Hart beeld.

Geachte Mevrouw Curvers,
In het grasperk vóór het H.Hartbeeld werd eens een zogenaamde schijnwerper geplaatst, die het beeld in de avonduren verlichtte. Die schijnwerper is er niet meer. Waarom die is weggehaald kan het U niet zeggen. Naar mijn mening, (maar dat is te informeren bij leden van de eens bestaand hebbende Ondernemersvereniging Klimmenderstraat), is die lamp er door de gemeente aangelegd en ook weer weggehaald. Naast het beeld staat aan beide zijden een lantaarn. In die lantaarns zijn nieuwe lampen aangebracht. Waarschijnlijk nadat de schijnwerper verwijderd is. Of die lampen branden en wanneer, heb ik nog niet geconstateerd.
Het beeld werd in 1928, b.g.v. het 40-jarig priesterfeest van pastoor H.J.Keybets, door de parochianen geplaatst bij de Kapelanie, dus op grond van de parochie. In 1938, b.g.v. het 50-jarig priesterfeest van pastoor H.J.Keybets, werd dit beeld verplaatst naar de plek waar het nu nog staat. Maar, voordat het beeld naar deze plek kon “verhuizen”, moest eerst de dorpspoel ter plaatse gedempt worden. Dat zal zeker met medeweten en medewerking van de gemeente gebeurd zijn. In het archief zullen daar zeker notities van te vinden zijn, (misschien ook over een eventuele overdracht van de grond).
Het beeld (tijdens de carnavalsdagen dit jaar weer “misbruikt” - dit is het derde jaar op rij!- ) is naar mijn mening eigendom van de parochiegemeenschap, want het werd door de parochianen geplaatst. Navraag bij de parochie kan daar zekerheid over geven. Meer gegevens kan ik U, helaas, niet geven. Desondanks hoop ik dat U hiermee verder kunt.
Vriendelijke groeten, H,.J.Lipsch.

De grote bronk aan de poel ± 1910.

De grote Poel in 1934

Emile Brouwers aan de poel in 1000 j. Klimmen 1928

Hulde aan het H. Hart

Rustaltaar bij het H. Hart beeld en kapelanie in 1930

o.a. Familie Ruypers en van Aken in 1950 bij het huidige H. Hart beeld

16 februari 2018

Heilig Hart brengt leven in onze site

Onze site begint al te leven, gezien de reacties.
Naar aanleiding van de foto van het Heilig Hart beeld stuurde ons lid Math Winthagen de volgende foto´s met tekst.

Het gaat om de plaatsing van het Heilig Hart beeld in 1928.
Rond 1900 werd de Heilig Hart devotie nieuw leven ingeblazen en in veel Katholieke dorpen verrees een dergelijk beeld. In Klimmen verscheen dit beeld eerst bij de Kapelanie aan het Vrijthof. Na demping van de poel werd het H. Hart beeld verplaatst naar de huidige plek aan de vroegere Rijksweg (h.a.).

H. Hart beeld commissie juni 1928.
Bron: Limburg in Beeld, 7 juni 1928, 2e jaargang, nr. 36, blz. 580/581. Illustratie voor de provincie Limburg, kantoor te Sittard.

H. Hart beeld Harmonie juni 1928

H. Hart beeld juni 1928

H. Hart beeld volgstoet juni 1928

H. Hart beeld Schutterij juni 1928

Plechtige inhuldiging van het H.Hart beeld in 1928
De laatste foto van bijzondere gelegenheden (Processie op de Klimmenderstraat datum onbekend) is een foto uit een serie foto’s bij de inwijding van het H. Hart beeld juni 1928.
Is toen geplaatst voor de oude kapelanie op de hoek Vrijthof/Houtstraat. Deze hebben gestaan in:

Math Winthagen