Fotoarchief

Heemkunde Vereniging Klimmen beschikt over een omvangrijk archief met fotoís met daarop mensen, families, verenigingen, gebouwen, straten, landerijen, gebeurtenissen e.d. in haar werkgebied. De fotoís zijn vaak in slechte staat en vaak slechts deels gedocumenteerd (wie/wat staat er op? wanneer gemaakt? bij welke gelegenheid? e.d.). Digitaliseren (scannen), verder documenteren en voorzien van trefwoorden hebben thans hoge prioriteit. Parallel daaraan krijgt ook de uitbreiding van de fotocollectie alle aandacht. Zo biedt het fotoarchief de geÔnteresseerde onderzoeker unieke mogelijkheden om het oude Klimmen te doen herleven.

De fotoís in het archief zijn overigens lang niet altijd originele fotoís. Vaak zijn het kopieŽn van fotoís die mensen tijdelijk beschikbaar hebben gesteld aan Heemkunde Vereniging Klimmen om ze te dupliceren, waarna het origineel terug is gegaan naar de eigenaar. Dat dupliceren gebeurde vele jaren door simpelweg een foto van een foto te maken, een proces dat duur en tijdsintensief was. Tegenwoordig wordt zoín originele foto eenvoudig, snel en zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies gescand.

Klik hier voor een overzicht van ons fotoarchief!